tisdag 26 augusti 2014

7 grader

I morse när jag kollade utomhustermometern visade den på 7 grader. Lite väl kallt för att vara augusti tycker jag. Vår granne ute i Stugan håller nogsam koll på de regndroppar som faller över Näset. Han har låtit meddela att det till och med i söndags har fallit 266 mm i augusti. Det låter också mycket. Det regnar nästan varje dag tycker jag. En skur här och en skur där.
 
Idag hann vi undan utan att något regn föll. En skön morgonpromenad blev det trots den bistra informationen från termometern. Här en vy från i morse över Järnvägsbron borta i horisonten och Japanbron på Spikön.
 
Igår morse vaknade vi och hade bestämt oss för att köpa loss Opeln vi privatleasat under två års tid. Det kändes vettigt rent ekonomiskt. Igår kväll när vi gick och la oss hade vi köpt en sprillans ny KIA Sportage vit metallic. Ja, så kan det gå när det annonseras med kampanjpriser som helt plötsligt känns rätt. Nu ska vårt nya liv börja! Vårt nya tvätta-bilen-regelbundet-liv. Här en bild på en KIA Sportage. Likadan som denna har vi köpt, men alltså vit.

 
Förra veckan var vi på lite konferens i Uddevalla med jobbet. En av aktiviteterna bestod i att välja något kul och så göra det med sina arbetskamrater. Jag anmälde mig till fågelskådning. En av mina kollegor har skådat fågel sedan han var 7 år dvs i 50 år. Gissa om han kan mycket om allt möjligt vad gäller fåglar! Ibland önskar jag att jag var "nörd" på något, dvs var så där superintresserad av 1 sak. Jag tror det vore kul, men jag kan inte komma på nå´t.
 
Kräftskivan avlöpte bra förra helgen. Vi satt under tak på en veranda. De goda Öresjökräftorna slank ner. Vi hade ju köpt lite andra kräftor också, men allra bäst är i alla fall färska räkor. Jag hade inte köpt några i år, men jag tänker ta igen det under hösten! Räkor och majonnäs - det är livet det se! Här en bild när vi börjat plockandet bland våra kräftor.

Lasse och jag har precis har precis varit ute på en lunchpromenad med Märta och Skorpan. Vi gick till Spiköns Gästhamn där de i anslutning till denna har en liten servering. Där kan man köpa glass vilket vi gjorde. Och inte vilken glass som helst utan världens bästa. Kling-glass!
På jobbet är allt frid och fröjd. Idag jobbar jag hemifrån eftersom Lasse hade en del ärenden att utföra idag som sträckte sig över dagen. Jag tycker jag ligger i fas med alla förberedelser inför studenternas ankomst på måndag. Antagligen kommer jag inte att tycka det när sedan allt drar igång, men just nu vill jag gärna inbilla mig det i alla fall. Jag startar en kvällskurs på tisdag, och till den har jag plockat fram en hel del barnlitteratur för F-6. Det har varit riktigt roligt att läsa dessa böcker. Jag har några kvar innan jag är klar. Det känns som rena rama lyxjobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar