måndag 6 oktober 2014

Bra att vara behörig säger obehöriga

I min branch talas det mycket om att man ska vara "behörig". Jag har till och med en legitimation. Jag tycker det är bra, för jag inser vikten av att kunna dels det ämne/ämnen jag undervisar i, dels dessa ämnens didaktik för att kunna lära ut över huvud taget. Det är därför med glädje jag ser att vi äntligen fått en utbildningsministerminister som faktiskt är lärare. Han kanske inte jobbat så mycket som det, men han har i alla fall en folkhögskollärarexamen (vilket är mer än man kan säga om hans företrädare...). Sedan vår nye statsminister - som för övrigt aldrig arbetat i riksdagen -  presenterade sin regering förra veckan, har jag funderat en hel del på varför det är så få ministrar som har utbildning inom sitt område. Justitieministern är fil.kand (ingen juristexamen, vilket hans företräderska inte heller hade). Gymnasie- och kunskapslyftsministern är jurist (men inte lärare vilken hade legat närmare till hands tycker jag). Vår nya högskoleminister har ingen högskoleexamen. Så ser det ut. Jag minns att jag också under en tid var mycket fundersam över ministrars hoppande mellan departement - de kunde liksom allt, eller...? Mona Sahlin - som mig veterligen inte heller  har någon utbildning -  har ju till  exempel arbetat som miljöminister, arbetsmarknadesminister, integrationsminister, partiordförande och vice statsminister. Det är inte alltid våra politiker lever som de lär. Synd.
 
Denna vecka ska almarna nere vid Strandgatan fällas. De har alla drabbats av någon sjukdom och står utom räddning. Vyn kommer därför att ändras. Det ska nu planteras avenbok istället - allt enligt den lokala blaskan. Hoppas det blir fint det med. Här en sista bild på dessa träd som pryder promenadstråket nere vid kanalen. Bilden är tagen i morse, det är mörkt när vi sticker ut näsan nu.
Det är återigen dags för mig att klaga på ett modeord. Denna gång gäller det begreppet "tänka-utanför-boxen". Jag tycker det är bra att faktiskt hålla sig i boxen då och då. Fast jag inser hur jävla mossig jag är då. Vad menas egentligen med detta uttryck? Ska det tolkas bildligt eller bokstavligt?
 
I helgen var vi i stugan. Det var disigt och murrigt i lördagsmorse när vi tog hundarna på en kort promenad för att hämta tidningen. Jag tog denna bild nerifrån vägen vid sjön. Pricken är fönsterlampan i vardagsrummet i vår stuga.
 
Senare på dagen åkte vi till tippen och slängde lite saker. Vi åkte till Halltorps gård och köpte ett par getostar - det är riktigt gott. Jag köpte denna rabarbersirap, och det är en hit till osten. Och på filen. Det fanns hallonsirap också, men denna är så där somrigt god! Rekommenderas å det varmaste!
Det märks att det är höst nu, även i stugan. Boden börjar fyllas med trädgårdsmöbler och allehanda krukor och blomlådor. Pumpen tog vi in i helgen med hjälp av grannen, och Lasse klippte gräset för sista gången i år. Nu ska vi bara fundera hur vi ska göra med det lilla äppelträdet som vi fick av Frk T i våras och som står i kruka.
 
Jag hann med att sticka en vante också. Den ska M få. Ja, den och en till. Bra att ha när han cyklar till jobbet tänkte jag. Så länge det inte snöar eller regnar...
 

 
 

 


1 kommentar: