tisdag 10 december 2013

Hallå!

Det roligaste med att ha en blogg är att kunna gå tillbaka och läsa i den - som en dagbok. Men för att göra det måste jag ju skriva också. Det är tre månader sedan sist - en hel höst har gått!
 
Det viktigast som hänt under dessa tre månader är ju att Skorpan nu bor hos oss på permanent basis. Jag svor på att vi 1) inte skulle ha en hund på foder, 2) inte ens ha två hundar, 3) inte ha en vit hund, 4) inte ha en hanhund. Nu har vi det. Man ska tydligen inte säga inte. Han passar emellertid alldeles utmärkt in hos oss och med Märta, så jag hade fel hela tiden.
 
Julen står för dörren, och i helgen kom första snön. Snö är inte mitt element, vi har liksom aldrig kommit riktigt överens, men det är i alla fall fint att titta på och lyser upp i mörkret. Ser fram emot en vit jul förstås. Till helgen åker vi till stugan och gör klart det sista (dvs klär granen!) och sedan är vi redo för vår första jul tillsammans. Det känns galet härligt att få fira jul med Lasse! Och i stugan dessutom! I helgen som kommer är det också dags för vår juliga tradition med julbord på Alberts här i stan. Också något att se fram emot.

 
Jag och en kollega har just nu en kurs i SO för f-3. Det har inte varit lätt och vi har lagt hur mycket tid som helst på planering av kursen. Än så länge har det gått bra, men jag har jobbat och jobbat som en dåre för att få det hela att gå ihop med avslutande kurs och kvällskurs. Det var drygt 10 år sedan jag undervisade elever i SO - och då var det dessutom på högstadiet - så det har tagit tid att sätta sig in i ämnet igen. Sitter just nu och granskar barnintervjuer studenterna gjort utifrån livsfrågor. Hittills har de lyckats riktigt bra!
 
Vi slog till och köpte en ny säng härom veckan. För cirka 10 år sedan köpte vi en 140 cm bred säng och då tyckte vi den var bred eftersom vi sovit i Lasses 105:a... Nu är vi ju 4 st i sängen, och det är för trångt. Problemet har varit att sovrummet har en sned vägg vilket innebär att det ställer till det för en bredare säng. Nu köpte vi en 180-säng och bytte rum! Vårt gamla sovrum är numera gäst-/arbets-/bliviande tv-rum. Det känns hur lyxigt som helst med en så bred - och mjuk - säng. Hundarna har svårigheter att komma upp i denna nya höga säng. Märta använder sig av en fotpall för att komma upp (smart), medan Skorpan antingen tigger om att bli upplyft i sängvärmen eller tar sats från vardagsrummet och liksom flyger upp på täcket (spänstigt).
 
Jag har inte kommit så långt i mitt julklappsköpande. Planerar ägna ett par lediga dagar åt det i slutet av denna vecka. Ska också skicka iväg min brors födelsedagspresent så att han har den till aktuell dag. En julklapp står väl gömd på jobbet...
 
Jag har inte bakat lussekatter än, men det måste ju också göras. Läste igår i tidningen att det bara är humbug och rykte att lussekatter blir saftigare med kesella. däremot ska man inte smält smöret eller värma mjölken! Hela min värld skakade! Vafals?! Detta måste prövas!
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar