måndag 23 december 2013

Vad kan det vara?

Sent i går kväll och i natt har vi hört ett mycket mystiskt, men ganska högt ljud utifrån skogen. Det påminde ljudmässigt om när snön drog ner från taket för ett par år sedan. Ganska högt alltså. Vi trodde det var ett par tre träd som gett vika i blåsten, men i morse när vi tog oss en runda med hundarna för att spana är det ingenting som ser konstigt ut. Mystiskt. Spooky...
 
I skrivande stund är vi hemma i stan för att uträtta lite ärenden. Tvättstugan har vi bland annat bokat upp oss på. Jag ska till jobbet och hämta en av Lasses julklappar som jag gömt där, och sedan åker vi till kyrkogården och tänder ljus på gravarna. Då kommer det att lysa fint där över juldagarna.
 
Det känns lite konstigt att inte fira jul med mamma för första gången sedan 1989. Denna dag hade i så fall varit min resdag till Nyköping. Det känns å andra sidan helt förträffligt att fira jul med Lasse vilket vi inte gjort på 13 år - dvs aldrig. Mamma är hemma hos P&A i år. Jag pratade med henne i lördags, och det känns som om hon glömmer mer och mer. Humöret är för det mesta på topp, så jag hoppas och tror inte att hon lider av att hon inte minns. Hon minns liksom andra saker istället.
 
Jag hade för avsikt att göra Lasses grillade revben idag. Satte på ugnen och fixade lite då det slog ut ett moln av os från ugnen. Brandvarnaren gick igång (bra att veta att den funkar...)och hundarna skällde! Vet inte vad det är med ugnen men nu tar vi med oss revbenen ut till stugan och gör dem där istället i eftermiddag.
 
Vårt julbord kommer att bestå av flera saker som mamma och jag aldrig hade och som Lasse måste ha - brysselkål, revben och gravad lax bland annat. Inget av det kommer att läggas på min tallrik. Den heminlagda sillen däremot kommer att få en hedersplats, likaså Jansson!
 
Enligt väderprognosen kan det bli upp till 10 grader här imorgon. Värt att lägga på minnet - kan vara samma temperatur i midsommar. Vi går ju trots allt mot ljusare tider nu!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar