tisdag 8 juli 2014

A room with a view

Vi är nyss hemkomna från en förträfflig långhelg i den kungliga hufvudstaden. Det har varit riktigt skönt och avslappnande. Vi boade in oss i lägenhet på Söder med en underbar utsikt åt alla håll. Eller vad sägs om denna kvällsvy från vardagsrummet över Gamla Stan.
 
 
Eller denna vy från sovrummet med vackra Katarina i blickfånget!
 
 
 
Här en bild från sovrummet också - trötta hundar som kämpade på och hängde med på allt vi föreslog... Vi är speciellt imponerade av Skorpan som ju inte alls är van vid hektiskt stadsliv och många människor, men han klarade allt galant, och var sitt vanliga glada nyfikna jag.
 
 

Jag var på 10-gruppen och köpte mig en ny väska också. Det blev en i kanvas denna gång. Hade gärna köpt en i vax också, men färgerna - eller bristen på färger - gjorde att jag avstod. Den nya i kanvas är också väldigt trevlig... Här en bild från denna underbara affär. Skulle lätt kunna ha en sak av varje. Eller två. Vilket jag ju redan har kom jag på.
 

Vi var på The English Shop också och köpte te i lite olika former samt 2 ny muggar. Muggarna var inte Lasses idé alls, men jag har väldigt svårt att hålla borta fingrarna från dem. Nu har vi två till, en med blåklockor och  en med ormbunkar. Vi var också på Fjällgatan och åt god glass i den varma sommarkvällen. En båttur till Sandhamn hann vi också med - det stod på Lasses önskelista. SMHI lovade kallt väder - 14 grader och 7 s/m, men det stämde inte alls utan det var varmt och behagligt och båtresan både dit och hem fläktande trevlig. Sandhamn är som ett Marstrand i miniatyr. Jag ska nog läsa om Viveka Steens första deckare nu när man har klart för sig hur det egentligen ser ut på Sandhamn. Fattar bara inte att man anordnar deckarvandringar - det skulle dra ännu mer folk. Här en bild från båten med Sandhamn i horisonten.
 
 
Det är väldigt trevligt att komma "hem" till Stockholm. Efter 11 år i Trollhättan håller Stockholm på att bli lite främmande, vilket innebär att jag verkligen kan turista i stan. Man åker inte längre på remsor på buss och tunnelbana - bara en sån sak! Stockholm är verkligen en fin och vacker stad. Jag tänkte nog inte riktigt på det när jag bodde där - man var liksom lite hemmablind då.
 
På vägen hem körde vi via Söderköping och strosade runt i den lilla charmiga staden, kollade på en slussning (som trollhättebo är slussarna löjligt små) och fikade
 
I skrivande stund sitter vi och väntar på att tvätten ska torka så att vi kan åka till Stugan igen. Lasse ska kolla på fotboll halva natten, det är dags för semifinaler. Innan dess ska vi hinna handla också. I morgon får jag antagligen mina nya glasögon, jag var där inne idag och skulle mäta ögonens placering. Alla har ju inte ögonen på samma avstånd. Det är till exempel skillnad på mig och Björn Borg.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar