onsdag 6 maj 2015

Hans Hedlund och lite ishockey

På vårt senaste årsmöte i bostadsrättsföreningen var det en kvinna som vid fikat berättade lite om det hus jag och Lasse bor i. Hon hade tagit reda på en hel del om huset och dess historia och den form av information är alltid kul tycker jag. Jag skulle emellertid gärna höra mer samt se lite ritningar från 1924 då huset byggdes. En arkitekt vid namn Hans Hedlund ritade vårt hus. Han ritade bland annat också Schillerska gymnasiet och saluhallen i Göteborg.
Idag har huset 11 lägenheter i huvudbyggnaden och 3 lägenheter inåt gården. Från början var det bara 3 lägenheter totalt i hela huset - vilka ytor dessa lägenheter hade! Egentligen var det ett helt våningsplan som bestod av en lägenhet vilket innebär ca 300 kvm per lägenhet. Det vi idag kallar Tornet - och som består av lägenheter på 2 rum och kök - omfattas av det som en gång var själva avdelningen för hembiträden etc. De hade en egen ingång. Det skulle vara så roligt att få uppleva en dag i vårt hus anno 1924. 

Igår var jag och mina två bioväninnor och fikade på Mejeriet. Det blev en varm macka med kyckling och mango chutney. Efter ett tag blev vi sugna på något sött så då blev det en chokladboll med pärlsocker. Mejeriet är ett trevligt fik, och det bästa av allt igår när regnet vräkte ner, var att det ju inte är mer än 10 meter dit. 

Idag har vi varit och veckohandlat (jösses så trist) och tvättat bilen. Denna gång var det också dags att dammsuga och göra fint inne i bilen. Nu är det ishockey på tv. Även det tämligen tråkigt. Står inte ut med Wikegård! Lasse är engagerad och har börjat sitt alldeles egna referat av matchen. Jag ska nog plocka fram stickningen en stund. Lagom aktivitet just nu känner jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar