måndag 17 augusti 2015

En helg på Sveriges Riviera

Nu när jag börjat jobba har vi ju av förklarliga skäl också tidigarelagt morgonpromenaden. Man kan upleva saker tidigt på morgonen. Häromdagen hörde vi röster från sjön kl 06.15 - det var lite småbåtar som var ute och hämtade upp kräftor. Premiärfisket var i onsdags. Öresjökräftor är goda, och vi har också fått fångst till kräftskivan. En morgon hittade vi detta perfekta spindelnät med dagg och solsken - tjusigt, va?
 
 
Sen kan man hitta människobarn som fotograferar spindelnät i diket också...
 
 

Helgen som gått har jag spenderat i Nyköping hos mamma. Det var fint väder så vi tog oss en långpromenade på lördagen. Jag hade tänkt att vi skulle fika ute på eftermiddagen. Man har gjort i ordning en så fin uteplats åt de gamla på baksidan av huset. Bra möbler, parasoll och fin gräsmatta. Det blev dock kaffe inne för mamma ville inte gå ut. Ibland tycker jag att hon blir lite orolig om det sker något nytt - typ sitta ute på ny plats. Vi löste ett korsord istället med gemensamma krafter och mumsade i oss vår bakelse.
 
Jag hittade några gamla foton hos mamma i en skokartong. Hon och pappa hade en lambretta när de var unga, och den körde de på semester med. De åkte bland annat från Södertälje till Holland. Jag frågade mamma en gång var de hade all packning. "Pappa hade en resväska mellan benen" blev svarat. Så annorlunda det var. Nåväl, nu hittade jag en bild på denna lambretta. Mannen till vänster är min pappa och mannen till höger är Tore som också hade en lambretta tillsamman med sin fru Gun.
 

Jag hittade också detta skolfoto från 1936 på min mamma och hennes klass. Då var hon 9 år. Det är mamma som sitter i den ljusa tröjan som nr 2 från höger.




Sen hittade jag detta foto på mig och min bror också. Det är från mitten av 60-talet. Jag antar att jag och mamma haft en dispyt på morgonen huruvida man ska tvätta sig innan man går till fotografen... Jag vann med tanke på mina skitiga fötter! Min bror sprang för övrigt Midnattslopet i lördags - och kom i mål! En bedrift tycker jag!
 
 
I lördagskväll åkte jag till J&B som för ett par år sedan köpte stuga mellan Nävekvarn och Kvarsebo. Superfint hus och mycket trevliga omgivningar! Det är inte utan att jag blir avundsjuk på de två toaletter de har. Jag passade på att pröva båda... Fint väder hade vi, så vi satt ute och åt massa gott som J grillade. Här en bild på utsikten från deras veranda där vi satt. De små kalvarna kom sedan på besök - rakt in i trädgården, men blev bortsjasade av både B och Skorpan. Mest B kanske. Skorpan frustade lite.
 
 
Här sitter J och jag och har det bra. Helt fantastiskt att kunna sitta ute, och dessutom ha den vackra utsikten över Bråviken. Och trevligt sällskap förstås!
 
 
På vägen hem blev jag klockan 00.00 stannad av polisen utanför Konsum i Nävekvarn för nykterhetskontroll! Lite otippat kan man tycka. Brolle hade spelat i Folkets Park och polisen hade effektivt stängt alla möjlgiheter att komma ut från Nävekvarn utan att få blåsa. Den trevlige konstapeln önskade mig en trevlig kväll när jag blåst klart, men mannen som steg ut ur förarsätet på bilen framför och vinglade rakt ut i gatan fick nog inte samma besked...
 
Avslutar med detta lilla tips - fast jag gillar inte bananer. Men till alla er andra som gör.
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar