söndag 2 augusti 2015

Jag var i alla fall ledig

Nu är semestern obönhörligen slut för denna sommar. Och sicken sommar vi haft - riktigt pruttväder! Tidvis har temperaturen inte nått över 12 grader då det varit regn, och regn har det varit. Känns som om de två sista veckorna varit fyllda med blöt väderlek. Annars har det varit mulet, blåsigt, kallt och sällan (typ aldrig) över 20 grader. Nåväl, jag tröstar mig med att jag i alla fall varit ledig och kunnat koppla av och haft det bra på annat sätt. Men visst har jag saknat att kunna vara ute och sitta ute.
 
Denna sommar har vi också fått ny "kompisar" i trädgården. Mördarsniglarna har nu nått Stora Näset, och de är ju här för att stanna. Varje morgon och kväll tar vi saxen med oss på promenaden och klipper huvudet av ett gäng äckelsniglar. Grannen gör samma sak, och så hoppas vi att vi minskar antalet till kommande sommar. Jag önskar mig ur mördarsnigel- och fästingsynvinkel en riktigt överjävligt kall vinter utan snö.
 
 
Förra veckan åkte vi till Ljungskile och Laxbutiken. Vi köpte ingen lax men väl varsin jättegod glass med massa tillbehör som man fick välja själv. Jag tog choklad med marshmallows och apelsinchoklad. Mumsigt värre!

 
Vi åkte också till strandpromenaden i Uddevalla. Jättefin att promenera är den. Det tog nästan 2 timmar, så Märta var lite trött på slutet. Som grädde på moset började det regna när vi var som längst bort från bilen. Kalla och blöta åkte vi hem. Här en vy som illustrerar hur det såg ut innan regnet kom.
 
 

Vi har också hunnit med att träffa Lasses brorsdotter och fikat med henne och hennes mamma. Passade på att vaccinera Skorpan också i samma veva. En kväll träffade vi G & M och var och åt på Bishop´s Arms. Jag åt Fish ´n Chips förstås. Eftersom vi skulle köra ut till stugan senare på kvällen drack jag för första gången alkoholfri öl. Inte dumt alls. Bra smak och inte så blaskig som en lättöl kan vara tyckte jag.
 
Igår var det soligt väder och hyfsade 16 grader - vi passade då på att klippa gräset på kolonin. Det växer ju inte så där hiskligt mycket i kylan. Jag plockade 1/2 liter hallon och krusbär samt vinbär. Det blev 3 liter vinbär i alla fall. De svarta är inte mogna ännu så de får vänta till kommande helg. Efter ett par timmars arbete var det dags för paus och äggmacka.
 
 Då ska jag ägna en liten stund åt att mentalt förbereda mig inför morgondagen. Hade tänkt vara på jobbet kl 09.00. Hur nu det ska gå till...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar