måndag 12 oktober 2015

Finns det inga intelligenta kvinnor som gör nån nytta för mänskligheten?

Jag förundras varje år varför det inte är fler kvinnor som tilldelas någon form av Nobelpris. I år är det 2 stycken om jag räknat rätt - resten är gubbar. Var håller alla intelligenta kvinnor hus - för det är väl aldrig så att man i nobelkommittén inte orkar leta efter damer som gjort något för mänskligheten? För vi kvinnor tillför väl mänskligheten nå´t?!
 
Nu är det mörkt på mornarna när vi stiger ut på Storgatan på vår sedvanliga promenad. Kallt är det också. Och värre ska det väl bli. Här ett par bilder från förra veckan. Vantarna har vi redan plockat fram.
 
 

Glädjande nog började COOP sälja julmust förra veckan. Jag kastade mig över stapeln av godsakerna och försåg mig med 5 flaskor. Det är så jäkla förbaskat gott! Dessvärre fanns inga småflaskor än, men får jag syn på sådana lär jag fylla en kundvagn. Nu är julen på gång hörrni! Nu får man hålla utkik efter pepparkaksfil.


Helgen som gick var jag och Märta i Nyköping och hälsade på mamma. På fredagen bjöds det på smarrig taco-paj hemma hos P&A. I lördags var mamma och jag på promenad på stan och handlade bland annat var sin bakelse på Princess Konditori som vi sedan avnjöt till eftermiddagskaffet. Hon har varit trött denna helg, och det är tråkigt att uppleva tycker jag. Hon är gammal och jag vet att jag inte kan förvänta mig något annat, men jag har så svårt att föreställa mig att hon en dag inte finns mer. Vi tittade på gamla foton, och jag fick lite information till min släktforskning. Gamla minnen sitter! På lördagkväll åkte jag till Fjällskär där min morfars morfar Carl Gustaf Zetterberg jobbade som mjölnare tillsammans med sin fru Clara Charlotta Hammar (min morfars mormor alltså). Känns väldigt mäktigt att vara på samma plats som de bott och arbetat på i flera år. Här en bild på Fjällskär från vägen.
 
 
Idag var det så måndag igen. Jag inledde veckan med att kvittera ut 90 salstentor. Hälften av dem är mina och ska granskas å det snaraste. Sen hade jag en föreläsning på eftermiddagen som handlade om motivation i relation till lärande, personlighet och utveckling. Här ligger tentorna på mitt skrivbord.
 
 
 Vi är i tvättstugan. Så infernaliskt tråkigt. Samtidigt är det fotboll på tv ("viktig match"). Jag ska kolla lite bland husförhörslistor etc om en stund och se vad jag kan hitta. Nu på eftermiddagen fann vi att Lasses mormors far ensam utvandrade till Michigan 1888. Familjen med fru och 5 barn blev kvar hemma på Kinnekulle.
 
På onsdag är det filmklubb igen. De senaste två filmerna har varit riktiga pruttfilmer (Birdman och Leviatan). Hoppas att det är något sevärt denna gång (Wild Tales). Hittills har jag gett betyget 2 och 1.
 
2 veckor kvar till höstlovet! Jag har fortfarande det eftersom jag har tagit semester hela veckan lång. Hurra för bra semesterplanering!
 


1 kommentar:

  1. Exempel på kvinnor som bidragit med uppfinningar som jag tycker är viktiga:
    Amalia Eriksson lanserade polkagrisen 1859
    Erika Aittamaa uppfann Lovikkavanten 1892.

    Andra kvinnliga uppfinnare enligt Företagsamheten.se:
    Maria Christina Bruhn uppfann en viktig uppfinning för artilleritekniken; tygpåsar som skyddar krut från fukt och eld.
    Ninni Kronberg uppfann 1933 en metod att framställa spraytorkat mjölkpulver, vilket lade grunden till företaget Semper.
    Nanna Svartz framställde 1940 Salazopyrin, ett läkemedel mot reumatism.
    Greta Nilsson skapade 1971 världens första djupfrysta smörgås, Renklämman. Denna innovation lade grunden till företaget Polarbröd.
    Birgit Johansson har gjort många uppfinningar med anknytning till båtar. Den första var en båtslip som började produceras 1980.
    Monica Dahlstrand konstruerade 1993 en narkosmask för små barn.
    Barbro Hjlamarsson uppfann den metod för att mäta sänkan som används över hela världen. 1994 fick hon patent på blodvaggan Triomix.
    Annelie Hellström bidrog till utvecklingen av det nikotinfria snuset.
    Gunilla Alsjö uppfann det virtuella tangentbordet Senseboard, som minskar belastningsskadorna vid datoranvändning.
    Anna Borgström uppfann en ny kylteknik för elektroniska apparater.

    SvaraRadera