lördag 17 oktober 2015

Härliga helg!

Visst är det härligt att ha ledigt! Jag är också väldigt bra på att vara ledig tycker jag. Nu är det visserligen bara helg, men vi har börjat planera vad vi ska göra om en vecka vilket innebär att den där lilla semesterveckan redan gör sig påmind. Jag tror vi kommer att ha en jättebra vecka här ute då, med lite småutflykter och annat skoj som livar upp.
 
Idag har vi en stugsittardag. Lasse och vovvarna har sovit förmiddag - det behövs efter en god natts sömn... Jag har äntligen fått lite tid över att renskriva min mammas farmors liv i ett enskilt dokument. Jag ska ha en berättelse per person och även sätta in lite bilder har jag tänkt. I morfarsmors dokument finns denna bild på Augusta Zetterberg i egen hög person (smått bister kvinna har jag förstått från mamma), min morfar och mormor och så min mammas storebror.
 
 
Ikväll är det tv-krock. Det kanske man ska vara glad för, för de senaste veckorna har ju inte lördagskvällarna bjudit på något av värde alls. Men ikväll börjar Downton Abbey! Och - dessvärre samtidigt - en tvåtimmarssändning av Så Mycket Bättre (som ju är sååååå mycket sämre än DA!). Vi får väl se hur denna dramatiska krock löser sig med 1 styck tv.
 
För en stund sedan flög denna lilla pippi in i vårt sovrumsfönster. Han/hon piggade på sig efter att ha kurat en stund i min hand - bajsade två gånger innan jag satte den på en avsats i björken utanför. Sen flög den iväg igen. Skönt - så slapp man begrava den och leta upp psalm som skulle sjungas på begravningen.
 
 
Nu ska vi leta vidare efter lite släktingar - Lasse är på jakt efter Greta Henriksdotter som är hans farfars farfars mor. Och jag ska följa min farmor i spåren nu när jag hittat henne igen efter hennes avstickare till Motala 1917. Sen blir det kanske en liten eftermiddagslur, lite tacos, lite stickning och tv. Kort och gott - bra!

1 kommentar:

  1. Du vet väl vad det är för fågel, Anna? Den enda av de svenska fåglarna som kan klättra med huvudet såväl neråt som uppåt på en trädstam! Och den heter...
    /Micke - än så länge frusen utan tröja...

    SvaraRadera