måndag 19 oktober 2015

Fem dagar kvar till lite ledighet

Idag jobbar jag också hemifrån nu på förmiddagen. Vi passar på att vara itvättstugan - hur trist är inte det? Efter lunch ska jag till Innovatum på lite uppdragsutbildning. Sen är denna dag slut vad gäller jobb i alla fall.

Ikväll har jag bestämt mig för att sätta mig med Mickes tröja, får inte börja med släktforskningen förrän den är klar. Börjar jag leta i Tunabergs husförhörslängd är det kört! Någonstan har jag hört att min namne Anna Cecilias mamma kom från Dalarna, och nu vet jag att hon var från Malung. Undrar just hur och varför hon hamnade i Nävekvarn i mitten av 1800-talet? Hon hette i alla fall Gunnils-Karin Ersdotter.
 
Igår plockade vi in de gamla fönsterglasen som har legat över våra pallkragar. Kvar i dessa kragar finns nu jordgubbar som vi hoppas kunna övervintra samt lite kryddor. Få se om de överlever vintern eller om vi får köpa nya i vår. Jag klippte av en del av kryddorna och hängde i köket för torkning i alla fall. Det är fransk dragon, oregano och rosmarin. Nästa år står det kanske en del krukor med just kryddor och tomater i vårt växthus. Det ska bli så trevligt när växthuset är på plats.
 
 

 
Här ett par bilder till tagna i helgen när vi varit ute med hundarna. Det är riktigt höstlikt nu. Kanske just för att det är höst... Vi har gjort upp en lista över saker vi ska göra nästkommande vecka då vi är ute i stugan. Det ska bli så bra och gött att vara ledig!
 
 
 
Skorpan är så duktig på att gå lös på tomten nu. Han springer omkring och ser lite märkvärdig ut med sin favoritboll i munnen (som han aldrig släpper). Han håller sig verkligen innanför staketet. Jag känner att Lasse över lag varit "modigare" med att låta honom gå fritt och släppa honom, men jag är nog lite överbekyddande och tänker det värsta dvs att han sticker iväg. Men han håller sig så fint till oss och kommer när vi ropar. Mattes kille!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar