tisdag 23 september 2014

Höstdagjämning

Fördelen med att jobba hemifrån är, att när man då blir sugen på sockerkaka mitt i allt jobb kan man helt sonika sno ihop en dylik. Lasse och jag fikade och mumsade kaka här på eftermiddagen. Medan jag stod där i köket och vispade insåg jag att det faktiskt börjar dra ihop sig till julbak. Sedvanligt inträffar detta dagen före första advent, och det är bara 10 veckor dit. Förra veckan köpte jag Birgittas nya kakbok - en måste i var kvinna och mans hem! Ur den har jag redan valt ut hennes saffranssnittar.
 
 
Idag har jag jobbat hemifrån alltså. Har försökt få loss några ppt-bilder på en föreläsning jag ska ha om tre veckor. Det är en helt ny föreläsning så jag är inte helt på det klara med vad jag ska ta med. Jag har en idé om föreläsning och så en work-shop med lite "pröva-på" på eftermiddagen. Det brukar vara uppskattat med lite praktiska inslag också.
 
På lunchen tog vi oss en promenad till Götalundens kyrkogård och satte blommor på i första hand Svens grav. Idag är det fyra år sedan han dog. Jag saknar honom då och då. En bra gubbe på alla sätt. Vi tände ljus, och satte en bukett på Ediths grav också.
 
I dag är det höstdagjämning. Vad är det egentligen? Jag kollade på SMHI:s hemsida och där stod det så här: Höstdagjämningen inträffar det ögonblick då solens centrum passerar himmelsekvatorn på väg söderut. Detta innebär att dagen och natten kring denna exakta tidpunkt är ungefär lika långa.". Kände att jag skulle behöva slå upp både himmelsekvator och solens centrum för att förstå. Bilden hjälpte inte heller... När jag tänker efter lite kanske jag inte är så intresserad längre av att veta. Det är höst - det räcker liksom att veta det.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



3 kommentarer:

  1. Hon är ljuvlig, Birgitta! Satt bredvid henne och åt lunch med Kao, och passade på att berömma henne för hennes insatser i "Hela Sverige bakar". Hon hade inte tid att äta raggmunken på tallriken, eftersom hade så mycket att förtälja...

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Micke var det som skrev det "anonyma" inlägget om Birgitta!

    SvaraRadera