söndag 7 juni 2015

1877

Detta år invigdes den första hästspårväglinjen i Stockholm. Det är länge sen med andra ord. Det har heller inte varit så kallt i maj sedan dess som den nyss gångna månaden. Och det fortsätter. Idag är det snålblåst och småregnigt. Här nedan är en bild som jag tog tidigare i veckan från bryggan nere på kolonin. Vi var där och fixade lite - Lasse klippte gräset och jag planterade alla blommor i lådorna och kantklippte gräset mot gången. Efter ett kopiöst ösregn i tisdags var det också dags för att tömma båten. Vi var riktigt nöjda med oss själva när vi gick därifrån.
 

Idag är vi hemma i stan för att tvätta, duscha och mellan tvättarna åka till kolonin igen. Denna gång ska vi klippa häcken och spika upp ett par tavlor och lite så. Sen åker vi tillbaka till stugan igen. I morgon ska jag till Orust och jobba hemma hemma hos Fru D på hennes torp. Vi ska titta på kursplaner och kurs-PM inför våra två kurser som ska gå i höst.
 
I fredags tog våra studenter examen - samma dag som gymnasieskolorna i vår stad hade utsläpp. Det är inte ofta det bildas bilköer i vår stad, men när jag var på väg ut till stugan fastnade jag i en sådan - och en broöppning - som gav mig lite stockholmskänslor. Dessa gymnasiestudenter som skriker och gapar och egentligen inte har en aning om vad livet har i beredskap för dem. Kanske lika bra det. Våra nybakade lärare vet däremot vad som väntar - det verkar som om de allra flesta fått jobb, och det är ju glädjande att de går från sin examen till fasta jobb.
 
I morgon på väg hem från Orust ska jag svänga in i Uddevalla och köpa lite mer garn till Mr M:s tröja. Snart klar! Sen ska jag ta mig an den tröja jag började på till mig själv innan jag tog mig an Mr M:s tröja. Bakstycket är klart, och den är i rosa och cerise.
 
3 veckor kvar till semestern - måtte det bli bättre väder då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar