måndag 22 juni 2015

Midsommar har passerats

Nu vänder det och går mot mörkare tider igen - årets ljusaste dag har passerats. Nu är det full fart fram mot jul! Vi spenderade midsommar på Stora Näset förstås. I år fick vi sitta inne på midsommarafton, men på midsommardagen var det soligt och varmt och skönt så då satt vi ute på verandan. Årets nyhet vad gäller sill var denna godingen - rekommenderas å det varmaste!
 

Hela midsommarafton tornade molnen upp sig hotfullt vid horisonten. Det kom inget regn, men ungefär så här såg det ut hela tiden ut över sjön. Dessutom blåsigt - då stannar man inne.
 
 
Förra året när mina lupiner stod i blom som bäst kom det ett ösregn som ödelade alla blommor. Nu går jag och är lite orolig att jag inte ska få njuta av mina fina blommor fullt ut. Jag har i alla fall fotograferat dem, och så hoppas jag på att inget regn bryter av dem.
 

I vår pallkrage har vi ju 5 jordgubbsplantor. Det blir förstås ingen megaskörd av det precis, men några gubbar blir det. Vi bevakar denna planta just nu då den ser ut att bli nr 1 vad gäller att mogna först. Är vi sugna på fler jordgubbar får vi nog gå till affären. Eller åka på självplock!
 

Igår var det stora tvagningsdagen - vi var hemma i stan och duschade och var i tvättstugan. Jag passade på att baka bullar också - gott att ha i frysen då man ju per automatik fikar mer på sommaren. Medan jag bakade tittade Lasse på fotboll - det är U21-EM, och Sverige spelade (och förlorade...). Kanelbullar - frågan är om det ändå inte är det bästa man kan ha till kaffet.

Det är inte lätt att vara meteorolog i dessa dagar. I morse meddelade Klart att det inte skulle regna medan SMHI meddelade att det skulle regna i flera timmar. Vi tog det säkra före det osäkra och gick till Vesteviken samt tog svängen genom skogen - och det kom inte en droppe. Här en bild på Skorpan och Lasse kl 06.45 i morse.

 


1 kommentar:

  1. Full fart mot Jul?? Ånä, först ska vi förhoppningsvis hinna med en lång varm sommar följd av årtusendets torraste och varmaste höst. Sen är det dags att börja skriva julklappslistor.

    SvaraRadera