måndag 1 juni 2015

Att ha hund

Vi äger två högt älskade hundar. Jag tror att hund är det trevligaste och mysigaste husdjur man kan ha. Det var svårt att fatta innan vi skaffade hund hur roligt och berikande det är. Det är mycket jobb också, så samtidigt med att jag tycker det är så väldigt trevligt vet jag också att det är tidskrävande. Märta och Skorpan kräver en hel del av vår tid - mer än vad jag trodde. Det är inte för inte det heter sällskapshund. Det blir faktiskt en familjemedlem. 
Det jag som hundägare ofta får höra är att "man blir ju så bunden". Ja, till viss del blir man ju det, men vi gör också numera andra saker som kan involvera hundarna. Utlandsresorna lyser ju med sin frånvaro, men vi tror att det kan vara lite lättare att lämna bort Skorpan vad det lider om andan faller på och en resa utomlands pockar på. 

Vad är då vinsten med att ha hund? För att använda en klyscha svarar jag: "man kommer ut". Det är verkligen sant. Vi promenerar 2.5 km varje morgon oavsett väder och årstid. Vi hade helt klart inte stigit upp och gått ut på promenad klockan 06.30 i mörker och piskande regn om Märta och Skorpan inte funnits. Tre promenader till blir det under dagen och Lasse (som går med på alla deras promenader) går nästan 1 mil per dag. Hundarna är också en ständig källa till fniss - de har en hel del kul för sig om dagarna. Hur dålig dag man än haft så blir man både glad och varm i hela kroppen när man kommer hem från jobbet och välkomnas av de båda i hallen. När Skorpan boar in sig i mina knäveck inför natten somnar vi sött båda två. 


Det positiva med att ha hund överstiger med råge det negativa, och jag har svårt att tänka mig ett liv utan hund. Det skulle kännas väldigt tomt. Och tråkigt. 

Idag har vi också fått oss en dos av djur i största allmänhet - vi har varit och fikat hos Lasses brorsdotter, och hemma hos henne och hennes familj finns det många djur: hund, katt, höns, kaniner och marsvin. Lite kattungar och valpar är på gång också. Full fart alltså! Det går lite lugnare till hemma hos oss och våra underbara två soffhundar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar